Tambahan

terkenangkan kehidupan ini

Hari ni, ada pasar malam hehe, macam mahu pergi, dah rancang ni maw beli nasi ayam hehe, yum2 sedap2 hee laparnya, nak keropok sekali hehe, pastu beli cendol hee.. geramnya, isk2... tapi jauhla pasar malam tu, macam malas plak maw pergi situ hehe, dah la ari tu aku berjalan keluar, semata-mata maw menunggu bas yg akan masuk kedalam juga akhirnya hee sia2 adeii


tapi ptg tu hehe sorg bdk tu, din namanya(bukan nama sebenar hehe) ajak pergi pasar hehe, dapat jgk aku beli keropok pastu nasi ayam dan rasanya tu je kut hehe.. takpe la sedap gak hehe walaupun takde cendol hehe..

malamnya.. maghrib tu kitaorg ada solat hajat perdana.. mmg perdana la hehe.. adeii tahpape la diorg ni.., pastu ada ceramah hmn.. ceramah ni bleh ar tahan hee terasa gak sedikit di hati, pasal jati diri kita, aku tak ingat sgt tapi bnyk bende yg aku terasa tym tu, mgkn aku tak perlu ingat sebenarnya, aku hanya perlu berubah dari sekarang.

mgkn ni la hakikat hidup kan, kita semua akan mati kelak, motivator, kaunselor, raja ismail bin raja sulaiman, kut nama dia, aku dah lupa, merupkan pengerusi rumah anak yatim tungku ampuan fatimah kuantan.

dlm ceramah tuaku terasa sikit pasal surat yang seorg anak yatim anta kat beliau, aku ni, dah ada emak bapa, tapi bt macam bese je, diorg ni takde mak ayah, teringin sgt, aiks.. ntahlah.. mgkn susahkan sbb kita tak merasai ssuatu apa yg diorg rasa. perluka kta ilang sgalanya baru utk menghargai?

yg aku sedey lg seorg anak yatim tu(beliau citer ar), dia pengidap hiv, pastu.. menyerah kerana kecewa, disbb seolah2 dirinya tak dperlukn, mgkn dia agak kurg matang, maklumla dia kecik lg, ntahlah umur 12 gtu kut klu aku tak silap, dkat2 umur tu ar, pastu.. dia pergi,..inna lillah wa inna 'ilayhi raji'un

aku teringat dlu, ustaz hasrizal kut yg citer, tym bengkel dakwah, bagamana sorg pemuda beralih kpd jalan Allah, hanya dgn merasa diri mereka seolah2 disayangi, seolah2 diperlukan, mgkn manusia ni suke akan penghargaan, mungkin inila jln terbaik utk berdakwah, kita tak boleh paksa manusia utk beriman, tu semua hidayah Allah, apa yg penting kita berusaha, semampu mgkn, sekecil mgkn.

oleh tu hargailah org2 disekeliling kita, jangan tinggalkan mereka, mana taw suatu ari nt Allah akan buka pintu ati mereka, insyaAllah.

pastu dia citer pasal, umur, atau mgkn ni citer terdahulu, aku dah tak ingat urutannya, adeii.. tapi yang penting isi yang dia nak sampaikan, begini, kta ambil pita pengukur(klu tu ar nama dia), yg pembaris tapi bukan pembaris, macam kain lurus je hee,

kat situ korg ambik umur korang, macam saya dah 20 thn, pastu ambik umur wafat nabi Muhammad s.a.w. bajet2 60 la,(sumber yg lbh sahih 63), tgk sj.. klu umur kita gtu la, insyaAllah, maka umur sy yg tinggal hanya 40 thn lg, sekejap je tu, mcm dah nak abis dah, pergi bgtu sj, tak perna ada apa2 perubahan besar dlm keidupn ini kn..

aiks.. aku tak dpt tido la, dah dkt subuh dah ni 5.30 pg, bila aku terpikir2 umur ku dah lewat mcm, mash tak nak berubah, mmg rugi la, mgkn pasni aku nak beli tali, boleh dijdikn alat utk mgingat mati, sungguhpun mati ku takpasti hanya Allah sahaja yang tahu. namun, apa tindakan aku seterusnya? ntahlah, betulka idup ku yg sekrng ini? aiks.. tak sedap tido aku ari ni... 

okla tu je kut, nt insyaAllah aku smbng

wallahu'alam bishawwab

19 comments:

Adzlan said...

nak keropok...

aNdi.Hanin::حنين said...

salam
er..
tali boleh mengingati ke?
jap2 mungkin ad kekonfisan disni.huhu...tataw ah tp
disarankan bli kain kafan.hehe.

nk kopok jugekk... :P

srzal said...

keropok sikit je lan, mahal plak tu hee adeii, tmbh lapar ni.. lan ada tips utk som ke? haha

aah btl2 gak tu anin, tali tu bajet2 usia kta je, tapi mgkn agak sukar kta merasainya kn.. hee adeii

anin, ko bleh tlg masakkn utk aku hehe

hee lapar skrg ni hee

Iz said...

owh
tali plak ea?
haritu eden dengar..
'timeline' @ garismasa hidup kita ni..
uhu
xpela
konsep lebih kurang sama je

srzal said...

aah tu pun bleh gak.. bleh jgk kita rncng idup kta ni mcm mana ye..

klu nak bt lg best, kta bt life circle.. bulatan ttng citer2 pasal perkara2 yg kta dah lakukan dlm idup.. mgkn bleh mnginsafi kekurng diri ni gak

Iz said...

life circle?
mcm mn tu?
ala
life rectangle xboleh ke?
ehe~

aNdi.Hanin::حنين said...

life circle pulak dah. hehe..
ape mende tu ek?

ak tau lgu the circle of life, lion king je.hoho.

ijal, kwn ak ckp, lelaki msk lg sedap.
ko je lah g masak, ak pn lapa neh. :p

Iz said...

ahah..
adei..
bertuah sapa dpt jd suami kak anin nanti..
hari2 kene masak
:P :P :P

srzal said...

alah iz apa2 pun bleh hee.. tapi klu mpatsgi hee mcm bnyk bucu plak idup hehe

anin.. ala yg mcm kitar idup tu hehe tapi ni citer idup bkn kitar idup.. mati idup smula tu hehe

masakan ibu dgn kash syng hehehehe.. aku masak dgn kelaparan hehe hee

sape nak masak hee? iz nak try ke? tlg akak anin tu hehe

Iz said...

ehe nk tlg?
n0 hal~
chef profesional di sini
hee~
tp..
rm100/jam la
:P :P :P

aNdi.Hanin::حنين said...

aik, mati hidup semula? adekah ia seperti lepas kematian ada hidup baru?
maksudnya alam kubur tu la ek?
err.. ahh.. aaa..uhh

haa.wahai ijal, aku ni bkn ibu kau,hahahaha. bt pe suh ak masak?
adoihhh... adekah ko nk suh ak masak dgn kasih syg utk ko?? cis. <_<"

ye ye iz, nnt klo iz kawin, sila cri lelaki y pandai memasak. x adil klo istri je kene masak.kankan? haha XD

Iz said...

hee~
err
tah~
tgk la dulu
eden belum cukup umur lg nk fikir bab2 kawin ni
:P

srzal said...

aah bleh iz, anin yg tlg bayar hehe :P

anin takde la.. kitar idup tu.. bese je yg ko blaja dlm bio waktu kecik2 dlu hee,
adekah? hehe aku tak ckp hehe ko ni heeeee, suh ar ibu ko msk hehe :P

btl2 iz, jgn pikir2 hehe.. jgn terpedaya dgn dakyah2 anin tu hehehe :P

alah anin.. msk senang je.. mask pe mee? air? sng kan hehehe sedap tak sedap.. tu blakang kire hehe

aNdi.Hanin::حنين said...

la haha.. ak dah tpk life circle tu cm kpercayaan buddha, ad kelahiran semula...hahaha.adei ak mn de amik bio (bengong ar nk final neh,adeh)

uish chef iz, nk bt tempahan kat chef lg 7 thn akan dtg boleh? hueh3
haa..xpe2 iz, akk tolon pk kan..ok la tuh kan? jgn cye ngn kucen tuh.
lalala~ :P

hmm..klo total sepanjang 20 thn ni, seingat aku..xsmpai 20 kli ak mkn mskan mak sndri. huhuhuuuu. ummiii~

mmg la main masak je..ak paling pandai masak air goreng..sedap tau. =P

Iz said...

lagi tujuh tahun?
err
jap2 nak kira
hee
15+7=22
xleh
time tu iz busy nk exam
haha
err
kucen/kak anin
mn satu harus kupilih
hee
keliru~
lalala

srzal said...

alah tak ambik ke? hehe takpela tanye iz tu hehe

iz .. hmn.. haha pilih kucen hehehe anin tu mmg mcm tu hehe adeii.. mana je la hee adeii


eeeh kjap.. nape 7 thn plak? anin ni musykil aku hehe

dahla.. yg pntng bleh masak hehe tak kire apa2 hee

Iz said...

lagi 7 tahun kak anin nk kawin kut
hee

aNdi.Hanin::حنين said...

bukan le, kenduri smbut anak sdare. hue3

srzal said...

ah yela tu anin hehe..

Copyright © 2009 - tear of fate - is proudly powered by Blogger
Smashing Magazine - Design Disease - Blog and Web - Dilectio Blogger Template